lördag 21 juli 2012

Mitt absoluta favoritdrag

Draget som fick mig att bli en havsöringsjunkie förtjänar en alldeles egen hyllning.


Jag tog inte med den i Måste-serierna då färgställningen tyvärr inte finns längre. Vicke vobblern förtjänar en egen trubute!

Vicke vobblern är otroligt lättfiskad. Glöm inte vevstopp med jämna/ojämna mellanrum. Varva med sidledesryck vänster/höger. Det enda man ska undvika är att veva in den för fort. Vicke fiskar sig själv och finns i vikterna 20, 30 och 40g, men jag har fått en klar förkärlek för 20g som har en fantastisk bärighet i vattnet. Vicke kastar till månen och levererar en hel del bonusfiskar i form av Gädda. Skrammelkulan bidrar dels till den vickande gången dels till ett  lockande läte i vattnet (inbillar jag mig). Observera att jag alltid avser originalutförandet av Vicke. Kopiorna är ett typexempel på just bleka (läs värdelösa) kopior som inte är i närheten av originalet. 




Vicke (Original) mellanblå med orange buk, 20g – Den här färgställningen är min absoluta favorit men framställdes tyvärr bara ett kort tag (Se Min första Havsöring). Genom åren har jag t o m lämnat iväg ett antal andra Vicke för omlackning (Tack Berra!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar