onsdag 18 juli 2012

Varför just Havsöring?

Första gången jag såg en Havsöring kunde jag knappt tro att det fanns så vackra skapelser där nere i det mörka djupet.


Efter att ha fångat min första Havsöring var jag fast. Min fascination grundar sig i utmaningen. Havsöringen är svår att fånga samtidigt som det finns en mängd olika platser, metoder och beten att testa. Tiden mellan bomturer och landade fiskar förgylls av gäckande följare, småduttar på stum lina och luftakrobatik. Allt handlar om rätt tid, rätt plats, val av metod och presentation av betet. Att lista ut den för tillfället rätta kombinationen och belönas med en Havsöring är den ultimata euforin.

Varje art har sin tjusning och riktat fiske efter en viss art, med en viss metod och med sikte på grov fisk kan givetvis förhöja fisket även efter mer vanligt förekommande fiskar. Specimenfiske som företeelse är dock inte riktigt applicerbart på Havsöringen. De flesta som fiskar efter Havsöring tar tacksamt emot varje kontakt - visuell som fysisk - och tackar fiskeguden för varje Havsöring som landas.  Havsöringen är ingen dussinfisk och det är väl det som gör den så åtråvärd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar