söndag 12 augusti 2012

Mothugget

Redan från tidig ålder har ett snabbt och kraftigt mothugg inpräntats i hjärnbarken, ryggmärgen och mina muskulära reflexer. Jag var snabb som en kobra - Lucky Luke släng dig i väggen. Frågan är dock, om det oavsett lintyp, faktiskt är bäst att göra ett mothugg eller inte?

Jag fiskade en del med en äkta rospigg som numera jagar Havsöring på helt andra jaktmarker - RIP Gösta! Han gjorde aldrig mothugg och fick väldigt mycket fisk. Det enda han gjorde var att lyfta spötoppen för att se om det fanns något där, som han brukade säga. Fanns det inget där fortsatte han veva och fanns det något där så vevade han in den.

Mina blixtsnabba mothugg a lá Fiskejournalens fiskeskolor imponerade aldrig på honom. Jag inbillade mig att det med dåtidens nylonlinor handlade om att så snabbt som möjligt få kontakt med betet/fisken och driva in krokarna i de hårda käftarna. Ni som läst mitt inlägg "Flätade linor vs. nylon", vet att jag är skeptisk till för snabba och kraftiga mothugg med flätade linor. Efter att ha gjort några tusen mothugg mot både stenar, grenar och en och annan Havsöring är det svårt att med säkerhet veta om mina snabba mothugg givit mig fler fiskar eller om det rent av är tvärt om. Förmodligen ligger sanningen någonstans mitt emellan, dvs. både plus och minus i statistiken. Frågan är om man kan dra någon lärdom av det och maximera mothuggen?

Jag tror att man måste anpassa sitt mothugg efter typ av hugg. Det handlar alltså om att vara iskall och snabbtänkt. Vid spinnfiske kan vissa hugg vara väldigt aggressiva. Dessa hugg eller påslag missar man inte - de märks. För dessa hugg tror jag att ett bestämt mothugg är den bästa medicinen. För mer försiktiga nafsningar eller halvhjärtade påslag kan en lyft spötopp bidra till att utlösa huggreflexen (jfr vevstopp), åtminstone rycker man inte abrupt bort betet från fisken. Kontentan är att ha is imagen och inte göra snabba mothugg i onödan.

Vissa hugg har en mer sugande känsla i sig, exempelvis vid mete med räka. Ibland försvinner flötet som i slow motion och då är det läge att räkna till 3 innan mothugg. Den svåra balansgången är att Havsöringen spottar snabbt samtidigt som man vill undvika att den sväljer räkan för långt ned. En misshandlad utspottad räka är ett störtskönt hån från en värdig motståndare. På Strömming är hugget i allmänhet hårdare och snabbare och mothugget måste således vara snabbt. För mete är alltså kontentan snabba mothugg för snabba dyk och räkna till 3 vid försiktiga dyk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar