fredag 3 augusti 2012

Sommaröring

De flesta havsöringsfiskare slutar fiska havsöring när det börjar närma sig badtemperaturer i vattnet. Idag (2 augusti) åkte jag ut till landet och fick se en riktigt grann Havsöring hoppa högt upp i luften. Jag uppskattar vikten till 2-3kg.


Sådana scener etsar sig fast på hornhinnan, tur är väl det för på kameran lär man aldrig fånga dylika luftsprång. Det passade ju utmärkt som inledning på det här inlägget. Jag har fått en förfrågan om just sommaröring. Tyvärr har jag precis som de flesta lagt ned alldeles för lite tid på sommaröringen, men några har jag fått i juni-aug, både på mete och spinn.

På sommaren blir Havsöringen en ren predator. Ett fullmatat kraftpaket som älskar Strömming. Havsöringen försvinner inte bara för att det blir varmt i vattnet, däremot ändrar den sitt jaktbeteende. Vi fiskare måste alltså ändra våra invanda mönster för att nå framgång, framförallt när det gäller tidpunkten för vårt fiske.  Vattnet kring Djurgården är lite unikt med tanke på Strömmen och tillgången på både Nors och Strömming. Förutsättningarna för att fånga Havsöring året runt är goda, här är även räka väldigt effektivt.

I skärgården ska du fokusera på de av dina havsöringsställen som ligger lite längre ut och i anslutning till större djup. Gärna friliggande småöar och skär med grundflader. Havsöringen jagar bland Strömmingsstimmen, vilket är en förklaring till att den "försvinner" från stränderna. Strömmingen finns oftast på lite större djup i syrerika vattenpartier, gärna med stenbotten. Så länge Strömmingen finns kvar finns definitivt Havsöringen kvar. Jag kan tänka mig att seriös trolling med riggar kring Strömmingsstimmen skulle kunna ge resultat.

Sommaröringen ska sökas sena kvällar eller väldigt tidiga mornar. När vattnet är lugnt kan man ibland se virvlar och ryggfenor och det är viktigt att smyga försiktigt. Silhuett-färger, dvs. svarta eller mörka färger är att föredra. Jag har använt Vicke och Kutlingen, har fått för mig att gången inte ska vara för flaxig. Jag flugfiskar inte men skulle bli förvånad om det inte skulle löna sig med svarta flugor som tas hem i lite olika tempo.  

En effektiv metod är att meta med Strömming, det är ett fantastiskt trevligt sommarnöje. Jag minns när jag satt en sen kväll vid några öar i Furusundsleden. Det började bli riktigt mörkt och jag hade bara 1 slö Strömming kvar i hinken. Då stack flötet. Jag var för långsam och gjorde mothugg med tom krok. Arrggh! Snabbt satte jag på den sista Strömmingen, kastade ut och fick givetvis skatbo på multirullen.

Jag satt och trasslade samtidigt som jag mummlade "Inte nu, inte nu" för mig själv. Tacklet hade inte alls hamnat där jag velat och låg ganska nära båten.  Jag insåg att jag inte skulle fixa trasslet utan bättre ljus och bestämde mig för att avbryta. Då stack flötet igen. Det var inget att fundera på jag samlade in linan för hand och drog till - fast fisk. Jag brottades med Havsöringen genom att dra in den för hand, det gick förvånansvärt bra ända fram till båten. Linan skar in i fingrarna, men både fisk och fingrar satt riktigt bra. Havsöringen var blank som en spegel och vägde ca. 2,5kg.

5 kommentarer:

  1. En riktigt trevlig berättelse. Det får en att vilja gå ut och söka upp predatorerna eller åka in till Stockholms ström och pröva sig fram lite.

    SvaraRadera
  2. Tack, precis den känslan jag vill framkalla!

    SvaraRadera
  3. Tack för en väldigt bra och inspirerande blogg, Keep it up!

    SvaraRadera
  4. Hmmm... Det får nog bli ett försök i kväll/natt. Det är, trots allt, håftigare att inte fånga någon öring än att inte fånga någon abborre.

    SvaraRadera