torsdag 24 april 2014

Gutesprall

Well frekvensen av blogginlägg talar sitt tydliga språk och är för egen del ett direkt resultat av en kraftig svacka när det gäller tiden vid vattnet, på vattnet och för all del i vattnet. Nu följer dock en liten rapport från Kalkatraz och de fantastiska kalkstensvidderna som sprider ut sig längs öijn i havet - Gotland.

Det blev påsk även i år och The Swedish Trout Maffia begav sig på flykt från verkligheten, hem och familj, åtaganden och all världens onödiga måsten. Beväpnade med ett lager sprit, fiskeutrustning för en armé och en svart finväst (återkommer till den) landsteg vi på de förvirrade vindarnas paradis för några dagars fiske efter de vackra guteöringarna. 

Den här gången blev vi en något rumphuggen skara pga sena återbud, men vi slapp i alla fall leta efter bortsupna fiskare kring färjeläget.Tillsammans med vikingen (enligt egen släktforskning) HaLster, kinesättade Zonker och den nyfunna silverbrodern fegis-snorre, utgjorde vi en skön blandning havsöringsjunkies med det gemensamma suget efter silverdrogen. Det var egentligen bara Bellman som fattades... Medelålders fiske-Kaj är en annan liknelse som knappast behöver sin förklaring för de som har 70-80-tal rinnandes i sina silverådror. 


Bondestugan kan verkligen rekommenderas! När man kryper upp i åldrarna uppskattas en viss levnadsstandard och bekvämlighet. Jag kan dock konstatera att det inte hjälper med separata sovrum för storsnarkarna när man hamnar i samma rum som ärkesnarkaren själv som dessutom helt plötsligt slänger ur sig mitt namn i sömnen för att sedan övergå till långa haranger på kinesiska. Man kan ju bli nervös för mindre...Det kunde även noteras att de som skröt om att de alltid gick upp kl 6 resp. kl 4 var de som ständigt kom upp sist när det väl begav sig. Dock var det smått imponerande av fegis-snorre att kunna hälla i sig 12 folkisar per kväll, men så tillbringade han ju också 75 min effektiv tid åt att pissa varje dag.



Fisket blev koncentrerat till öns övre del och västra sida med en avstickare till den östra en gång pga en obarmhärtig nordanvind. Här fick vi tyvärr se exempel på vikar där det bedrevs seriöst nätfiske. Annars är miljöerna och de fiskbara sträckorna kring ön en dröm för vilken havsöringsfiskare som helst. Sträckorna är varierande mellan sandstränder, stenstränder och pallkanter. Bäst, alla kategorier, var som vanligt Kobäcksviken och den lilla udden vid Bruksån. Vinden är dock nästan alltid en knepighet på ön och det gäller att ha alternativa planer för att slippa komma på sig själv med att åka mer bil än att fiska. Havsöringarna kring Gotland förefaller mer utpräglat uppträda i stim och spotsen som levererade var väldigt små i förhållande till de stora ytor som fiskades av, men när vi väl hittade dem så blev det lite av huggbonanza (åtminstone för vissa).



Vi hann även med en avstickare till staden innanför ringmuren för en god middag och nöjet att uppleva locals under lågsäsong. Förmodligen uppträder de ungefär på samma sätt oavsett säsong, men då försvinner de i mängden av turistande 08-or som antar samma skepnad (läs dryckestillstånd) i form av radiostyrda vrak. Vi ramlade in på ett annat ställe nere vid hamnen och fick uppleva en surrealistisk föreställning av vår allas HaLster. Efter att en kareoke-tävling avslutats försvann han för att helt plötsligt återuppstå på scen med en mick i handen. ZZ-top började rulla ut i högtalarna samtidigt som HaLster på bästa hårdrocksmanér och med vilt stirrande blick vrålade "Lets rock´n roll u motherfuckers!" så att hela stället vaknade till. Jag kom på mig själv med att fundera på om jag snabbt skulle försöka plocka ned honom från scen innan vi blev utkastade eller om jag faktiskt låg hemma i sängen och drömde, när gubbfan faktiskt rockade loss och levererade. Det var förmodligen ett av de bästa framträdanden som gjorts på den scenen - någonsin. Publiken rockade loss, sjöng med och fattade inte varifrån den lilla mannen (läs vikingen) i den vita skjortan och svarta finvästen kom ifrån. Oförglömligt! 



På 2 halvdagar och 3 heldagar blev det bom en dag och totalt landades 26 öringar varav samtliga simmar kvar i sitt rätta element. Den här gången var storlekarna mer blygsamma med en topp på ca 60cm (som vanligt brändes den största), men det är fantastiskt vilken kondition de små gutesprallen har! Jag måste tyvärr medge att fluga dominerade totalt och det är t o m så att jag funderar på att fega ur och ta med ett flugspö nästa gång, alternativet är ju iof att sluta köra kroklöst. Den stora utmaningen är dock att ta havsöringen på drag och känna det där riktiga "klonket" fortplanta sig genom den stumma linan.




/Vicke.V









10 kommentarer:

  1. Hahaha ... grymt bra skrivet Vicke!
    Suverän skildring av en riktigt trevlig fisketripp.

    Mvh
    HaLster

    SvaraRadera
  2. Trevlig läsning som vanligt! Har saknat dina inlägg..

    SvaraRadera
  3. Hej Vicke. Har precis hittat in till din blogg. Riktigt trevlig läsning! En fråga, går det att nå dig via mail?

    Mvh Jocke

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Vilken text. Den här har jag missat helt. Halster levererar!

    SvaraRadera
  6. Ja shit du missade nåt. Karlfan har talanger - satan viclket ös, grym fulton på HaLster

    SvaraRadera
  7. Hej Vicke!

    Som numera medelålders 70-talist har jag nyligen tagit upp fisket efter HÖ och fått massor av både inspiration och nyttiga tips från din blogg. Stort tack!

    Jag hoppas att du hittar tillbaka till både HÖ-fiske och bloggande igen, om inget annat så för din egen skull :)

    Mvh Stefan

    SvaraRadera
  8. Hej! Vad glad jag blir, hoppas du fått drilla lite silver. Själv blir det bara en sväng till Gotland kring påsken. Hojta till om du vill haka på! / Vicke

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Är en 50-plussare som liksom du växte upp med Napp & Nytt som bibel och de senaste åren har återupptagit sportfisket. Särskilt havsöringen har gjort mig fullständigt manisk, fastän jag aldrig lyckas fånga några.
    Hur som helst - upptäckte din sedan länge nedlagda blogg först i kväll och har sträckläst i ett par timmar. Den är ju - förutom att den avhandlar det som får mig att brinna - en litterär pärla!
    Himla trist att den avled, men även om jag inte vet ett skvatt om din relation till bloggen så tror jag att jag förstår dig. Jag hade själv under 4-5 år en väldigt populär pokerblogg, och när jag lade ned den kring 2010 var det var många som uttryckte önskemål om att jag skulle fortsätta. Men det gick bara inte. Jag var helt enkelt klar.
    I viss mån med pokern, men framför allt med skrivandet om den.
    Jaja, lite småfull nu (behandlar min insomnia på detta begåvade sätt) men kontentan är i alla fall att jag ser hur mycket kärlek du lade ned i den här bloggen, och hur bra det blev. Tänker att det nog ändå känns bra att höra ....

    SvaraRadera
  10. Hej Johan,
    Det är inte varje dag (läs år) som jag tittar in här. Desto roligare att mötas av trevliga kommentarer! Jo, ibland händer livet lite mer och lite längre. Jag kommer fortfarande bara iväg någon enstaka gång per säsong, och en gång per åt till Gotland. Vet inte vart du hör hemma men häng gärna på om du vill! Jakten på den första är den coolaste.

    SvaraRadera